Kategorie F4-A
Příklad části soutěžní jízdy modelu F4-A. (Snížená kvalita videa.)
Význam symbolů:
F - dálkově řízené modely
4 - modely lodí ze stavebnic a volné konstrukce napodobující skutečné lodě. Pohon elektromotorem.
A - jízda na vytyčené trati bez hodnocení vzhledu a provedení modelu
Poznámka: Existují ještě kategorie F4-B a F4-C, které u nás nejezdíme.
F4-B - stavebnice ze standardních materiálů. Navíc se provádí bodované hodnocení vzhledu a provedení.
F4-C - plastikové modely (tzv. kity) s bodovým hodnocením provedení
Stručná pravidla:
Modely této kategorie jsou dálkově řízeny pomocí radiové stanice. Pohon je proveden elektromotorem. Modely kategorie F4-... bývají dlouhé do 100 cm, většinou 60 až 80 cm. Pro soutěžní jízdu stačí dvě ovládané funkce:
- řízení kormidla pro zatáčení modelu,
- řízení otáček motoru pro jízdu vpřed, vzad a zastavení modelu
Účelem jízdy je projetí brankami vytyčenou trasu v předepsaném kurzu (pořadí). Hodnotí se přesnost jízdy. Pro jízdu je stanoven limit 7 minut. Po limitu se už body nepočítají a model musí být vyjmut z vody. Každá branka má svoji bodovou hodnotu. Ty se v jízdě sčítají. Za minutí branky nejsou žádné body, za vnitřní dotyk se odečítá penalizace. Na každou branku se smí najíždět pouze jednou.
Součástí jízdy jsou i dva obtížnější manévry. Na tyto je možné najíždět za jistých podmínek vícekrát. Jedná se o procouvání poslední branky v kurzu a na závěr jízdy o zastavení modelu v přistávacím doku.
Couvání: na branku lze najíždět několikrát, dokud není modelem protnuta linie branky (a neuplynul limit 7 min.). Podrobnosti viz zde, strany 37 až 39.
Přistání: po proplutí celého kurzu musí model projet přistávacím dokem a přídí zastavit v měřicím obdélníku vyznačeném na doku (šířka doku je šířka modelu + 200mm, délka měřicího obdélníka je pro kat. F4-A aktuálně 500mm), kde musí setrvat 3 vteřiny v klidu. Přitom příď modelu nesmí z měřicího obdélníku vyjet ani dopředu ani dozadu. Model se nesmí dotknout stěn doku. Za porušení těchto zásad následuje penalizace. Podrobnosti viz zde, strany 40 až 42.
V soutěži se obvykle jedou 3 jízdy. Nejhorší jízda se škrtá, ze zbývajících se stanoví průměr, který určí pořadí závodníků. V případě rovnosti bodů rozhoduje lepší třetí jízda. Pokud ani ta nerozhodne, provede se na vyhlašovaných a oceněných místech rozjížďka podle kurzu určeného rozhodčím až do rozhodnutí o pořadí. Na ostatních místech se při rovnosti bodů pořadí dělí.
Rozdíl mezi třídami F4-A a F4-G
F4-A - Při jízdě nesmí být soutěžící naváděn nápovědou ani posunky. V takovém případě může následovat diskvalifikace.
F4-G - Tato třída je určena začátečníkům, kteří získávají zkušenosti s jízdou na soutěžní trati. Proto jsou soustředěni do této třídy, aby jejich schopnosti byly porovnatelné. Mohou soutěžit i se zapůjčeným modelem. Na rozdíl od třídy F4-A mají možnost využít služeb instruktora, který jim v průběhu jízdy může radit. Instruktor manuálně nezasahuje do řízení. Toto je povoleno pouze za účelem odvrácení havárie (nájezd do břehu, srážka s jiným modelem apod.).
Soutěžní trať pro kategorii F4-A
Úplné znění pravidel je pro zájemce k dispozici zde, strana 19.
Podrobnější informace ke způsobu průběhu jízdy, o najíždění do branek, projetí vrcholové branky, couvání a přistávacím manévru jsou v tomto dokumentu na stránkách 27 až 42.